Die gantze Heilige Schrifft Deudsch
D. Martin Luther, Wittenberg 1545
Abschnitt | Überschrift | Link zum Text |
TEIL 1
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1 | |
ZU KAPITEL I. | Dan 1
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2 | Daniels Leben am babylonischen Hof als Beispiel für Gottesfurcht und Glauben |
ZU KAPITEL II. | Dan 2
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3 | Wie Daniel als Gefangener am Königshof zu Ruhm und Ehre kommt |
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ZU KAPITEL III. | Dan 3
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6 | Die Geschichte der Männer im Feuerofen dient dem Glauben an die Erlösung |
[102b | 103a]
CIII.
AVff das die Einfeltigen:
vnd die / ſo die Hiſtorien nicht wiſſen / noch leſen können / dis buch S. Danielis doch etlicher maſſen mügen vernemen / wil ich mit dieſer Vorrede / eine kleine anweiſung geben. Vnd auffs erſt / wie Daniel etliche jar vor der zerſtörung Jeruſalem / gen Babel ſey komen / vnter dem könige Joiakim / welchen der könig NebucadNezar / fangen vnd binden lies / vnd wolt jn gen Babel füren / vnd doch anders rats ward / vnd lies jn da bleiben / Füret aber etliche der beſten Leute (vnter welchen Daniel auch geweſen iſt) vnd Gefeſſe aus dem Tempel mit ſich. Von dem allen / findet man im andern Buche der Könige am xxiiij. vnd in der Chronica am xxxvj. Cap.
Daniel iſt
gen Babel komen vnter dem König Joiakim.
IM j. Cap. gehet vor her / ein ſchön Exempel / von dem leben Danielis / wie Heilig / wie Gottfürchtig / vnd wie eines groſſen / ritterlichen glaubens zu Gott / er geweſt ſey / vnter ſolchem wüſten Heidniſchem weſen / vnd vnter ſo viel grewlichen Ergerniſſen / ſo er zu Babel hat müſſen ſehen vnd hören teglich / Vnd doch feſt vnd beſtendig blieben / ſolchs alles in ſeinem hertzen vberwunden hat. Darumb folget auch bald hernach / wie Gott jm ſo groſſe gnade erzeigt / vnd zum erſten geiſtlich hoch ehret / mit weisheit vnd verſtand vber alle Menſchen begabt. Vnd hernach auch weltlich hoch ſetzt / vnd eitel mechtige / groſſe wunder vnd werck durch jn thut. Da mit er vns allen anzeigt / wie lieb vnd werd er habe / die / ſo jn fürchten vnd jm vertrawen. Vnd locket vns mit ſolchem groſſen Exempel gar freundlich / zur Gottes furcht vnd glauben.
S. Daniels
leben.
Gnade S.
Daniel von Gott erzeiget.
AM ij. Cap. gehet Danielis ehre an / vnd vrſachet ſich vber des Königes trawm / welchen Daniel aus Göttlicher offenbarung wider findet vnd deutet. Da durch wird er ein Fürſt im gantzen lande Babel / vnd ein Biſchoff oder Oberſter vber alle geiſtlichen vnd gelerten. Welchs geſchicht auch dem Jüdiſchen volck zu troſt / Auff das ſie im Elende nicht zweiueln oder vngedültig ſein ſollen / als hette ſie Gott verworffen vnd ſeine Verheiſſung von Chriſto auffgehaben. Darumb mus ein gefangener Jüde ein ſolch gros Königreich regieren / vnd kein Babylonier ſolche ehre haben / Gerade / als were er dazu gefangen weggefüret / das er ſo ein groſſer Herr werden ſolt / auch vber die / ſo jn gefangen hatten vnd hielten. So gar wünderlich füret Gott ſeine gleubigen / Vnd gibt viel mehr denn ein Menſch wündſchen kan.
Daniel hoch
erhaben / in troſt allen Jüden etc.
DER Trawm aber vnd das Bilde / iſt im Text durch Daniel ſelbs klerlich gedeutet / von den vier Königreichen. Als da iſt / das erſte / der Aſſyrer oder Babylonier. Das ander / der Meden vnd Perſen. Das dritte / des groſſen Alexandri vnd der Griechen. Das vierde / der Römer. In dieſer deutung vnd meinung / iſt alle Welt eintrechtig / vnd das werck vnd die Hiſtorien beweiſens auch gewaltig. Aber vom Römiſchen Reich redet er am meiſten vnd lengeſten / Darumb müſſen wir auch vleiſſig zuhören.
Vier König-
reich.
Am ende / da ſich die eiſern Schenckel beginnen zu teilen in die Zee an füſſen deutet er drey ſtück vom Römiſchen Reich.
Römiſch
Reich.
DAs erſte iſt / Das die Zee geteilet ſind / Aber doch gleich wol den vrſprung von dem eiſern Fuſſe behalten. Gleich wie in menſchlichem Leibe auch die Zee ſich teilen / Aber doch gleichwol aus dem Fuſſe her wachſen vnd zum fuſſe gehören. Alſo iſt das Römiſch Reich zertrennet / da Hiſpania / Franckreich / Engelland / vnd andere ſtücke mehr dauon komen ſind. Es iſt aber dennoch heraus gewachſen / vnd gleich wie eine Pflantze verſezt (wie ſie es nennen) tranſlatum / von den Griechen auff die Deudſchen / Alſo das dennoch des eiſens art da iſt blieben / Denn es hat noch ſeine Stende / Empter / Rechte vnd Geſetze / wie es vor zeiten gehabt. Darumb ſpricht er hie / Ob es wol ein zertrennet Reich ſein wird / So ſol doch eiſens wurtzel / pflantze / oder ſtam darinnen ſein.
II.
DAS ander ſtück / Das ſolche geteilete zee / ſind vngleich / Eins teils Eiſen / eins teils Thon / welchs er ſelbs deutet / Das es ſol ein ſolch zerteilet Reich ſein / das es etwa mechtig / etwa ſchwach ſey. Das findet ſich alſo / Denn es hat offt man-
Das Rö-
miſch Reich das letzte.
[103a | 103b]
Vorrede vber den
chen weidlichen Keiſer gehabt / als Carolum Magnum / die drey Ottones / vnd der gleichen / die vnuberwindlich geweſt ſind. Widerumb auch offt ſchwache vnd vnſelige Keiſer / die offt vberwunden ſind. Das wird aber alles darumb geſagt / das wir wiſſen / wie das Römiſch Reich ſol das letzte ſein / vnd niemand ſol es zubrechen / On alleine Chriſtus mit ſeinem Reich. Darumb ob ſich gleich viel Könige wider das Deudſche Keiſerthum geſetzt / vnd der Türcke auch da wider tobet / vnd ſie alle vieleicht etliche mal eine Schlacht gewinnen mügen / So müſſen ſie doch / ſolcher eiſern wurtzel vnd pflantzen nicht mechtig werden / oder ſo gar ausrotten. Es mus bleiben bis an Jüngſten tag / wie ſchwach es jmer ſey / Denn Daniel leuget nicht / vnd biſher die Erfarung auch beweiſet hat / beide an Bepſten ſelbs vnd an Königen.
III.
DAS dritte ſtück / Das ſolche zerteilete / vngleiche Zee / gleich gemenget oder einer vmb den andern gewechſelt ſtehen / deutet er ſelbs / Das ein ſolch ſchwach Reich ſein wird / das ſich mit Verbündnis vnd freundſchafft hin vnd her / bey andern Königen flicken vnd ſich ſtercken wird / Aber es wird doch nicht helffen / noch trewe finden. Vnd mus alſo allein durch Gottes verſehung ſeine ſtercke vnd Sieg haben / wenn es ſein ſol.
DEn Berg / dauon der Stein / on Menſchen hende / geriſſen wird / deuten etliche die heilige Jungfraw Maria / von welcher Chriſtus geboren iſt / on Menſchlich zuthun / Vnd iſt nicht vnchriſtlich geredt. Es mag aber auch wol der Berg ſein das gantze Jüdiſche Reich / aus welchem Chriſtus komen / vnd jr Fleiſch vnd Blut iſt / Vnd doch nu von jnen geriſſen / vnd vnter die Heiden komen / Da iſt er in aller Welt ein HERR worden / in allen dieſen vier Königreichen / vnd wirds auch bleiben.
Berg dauon
der Stein geriſſen iſt.
AM iij. Cap. ſchreibt er abermal ein gros Wunderzeichen des glaubens / das die drey Menner im glüenden Ofen erhalten werden. Da durch denn Gott bekand vnd gepreiſet ward vom Könige / durchs gantze Königreich / auch mit Schrifften. Welchs abermal geſchicht zu troſt den gefangen Jüden / welche ſampt jrem Gott / gar veracht vnd nichts waren zu Babel / vnter den Tirannen vnd falſchen Göttern. Aber hie wird jr Gott hoch geehret vber alle Götter. Auff das ſie ja feſt gleuben ſollen / Er könne vnd wölle ſie wol erlöſen / zu rechter zeit / vnd in des an ſolcher ſeiner Ehre vnd Wunder / ſich halten vnd tröſten.
iij. Menner
im glüenden Ofen erhalten / zu troſt den gefangenen Jüden zu Babel.
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1) lat.: Imperium Romanii translatum ad Germanos.
dt.: »Das Römische Reich wurde nach Deutschland gebracht.«
2) lat.: translatum
dt.: »übertragen«, Luther: »versetzt«
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Kürzel | Bezeichnung in Luthers Biblia 1545 | Moderne Bibel | Kürzel |
Dan. | Der Prophet Daniel.Biblia Vulgata: | Der Prophet Daniel Das Buch Daniel | Dan Dan Dan |
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Luther widmet den Prophetenbüchern eine umfangreiche Vorrede. Diese Bücher seien reich an Predigten und Beispielen für christliches Leben, und sie weissagen die Ankunft Christi.