Die gantze Heilige Schrifft Deudsch
D. Martin Luther, Wittenberg 1545
Zum Text in 28 Kapiteln
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Vorrede auff der Apostel Geschichte. | |
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DIs Buch ſol man
leſen vnd anſehen / nicht wie wir etwan gethan haben / Als hette S. Lucas darin allein die eigen perſönliche werck oder geſchichte der Apoſteln geſchrieben / zum Exempel guter wercke / oder gutes lebens. Wie auch S. Auguſtin vnd viel andere / dis fur das beſte Exempel darinnen angeſehen haben / Das die Apoſtel haben mit den Chriſten alle Güter gemein gehabt etc. welches doch nicht lang wehret / vnd zeitlich auffhören muſte. Sondern darauff ſol man mercken / Das S. Lucas mit dieſem Buch / die gantze Chriſtenheit leret / bis an der Welt ende / das rechte Heubtſtück Chriſtlicher lere / nemlich / Wie wir alle müſſen gerecht werden / allein durch den glauben an Jheſu Chriſto / on alles zuthun des Geſetzes / oder Hülffe vnſer werck.
Was S. Lucas in der Apoſtel Geſchichte furnemlich leret.
Solchs ſtück iſt ſeine furnemeſte meinung vnd vrſache dieſes Buchs zuſchreiben. Darumb treibt er auch ſo gewaltiglich / Nicht allein die predigt der Apo-
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Der Apoſtel Geſcĥicĥte.
ſteln vom glauben an Chriſtum / wie beide Heiden vnd Jüden / da durch haben müſſen gerecht werden / on alle verdienſt vnd werck. Sondern auch die Exempel vnd Geſchicht ſolcher lere / Wie die Heiden / ſo wol als die Jüden / allein durchs Euangelium / on Geſetz ſind gerecht worden / Vnd wie S. Petrus zeuget am x. vnd xv. Cap. Gott in ſolchem ſtücke / kein vnterſcheid gehalten habe vnter Jüden vnd Heiden / Sondern gleich wie er den Heiden / ſo on Geſetz lebeten / den heiligen Geiſt gab durchs Euangelium / Alſo hab er denſelbigen auch den Jüden durchs Euangelium vnd nicht durchs Geſetz / oder vmb jrer werck vnd verdienſt willen gegeben. Setzt alſo in dieſem Buch bey einander / beide die Lere vom glauben / vnd auch die Exempel des glaubens.
Jüden vnd Heiden werden on Geſetz gerecht.
DARumb dis Buch / wol möcht heiſſen eine Gloſe vber die Epiſteln S. Pauli / Denn das S. Paulus leret vnd treibet mit worten vnd ſprüchen aus der Schrifft / Das zeiget hie S. Lucas an / vnd beweiſet es mit Exempeln vnd Geſchichten / das es alſo ergangen ſey / vnd alſo ergehen müſſe / wie S. Paulus leret / nemlich / Das kein Geſetz / kein werck / die Menſchen gerecht mache / Sondern allein der Glaube an Chriſtum. Vnd findeſt hie in dieſem Buch einen ſchönen ſpiegel / darin du ſehen magſt / das es war ſey / Sola fides iuſtificat / Allein der Glaub macht gerecht / Denn da ſind des ſtückes / alle Exempel vnd Geſchichte drinnen / gewiſſe vnd tröſtliche Zeugen / die dir nicht liegen noch feilen.
DEnn da ſihe an / wie S. Paulus ſelbs iſt bekeret. Jtem / wie der Heide Cornelius wird bekeret durch S. Peters wort / Wie der Engel jm zuuor ſagete / Petrus würde jm predigen / da durch er ſolte ſelig werden. Jtem / der Landuogt Sergius / vnd alle Stedte / da S. Paulus vnd Barnabas predigten. Sihe an das erſte Concilium der Apoſteln zu Jeruſalem / am xv. Cap. Sihe an alle predigt S. Petri / Pauli / Stephani vnd Philippi / So wirſtu finden / Das es alles da hin gehet / Das wir allein durch den glauben Chriſti / on Geſetz vnd werck / müſſen zur gnade komen / vnd gerecht werden. Vnd man kan mit dieſem Buch nach dieſer weiſe / den Widerſachern das maul gar meiſterlich vnd gewaltiglich ſtopffen / welche vns auffs Geſetz vnd vnſer Werck weiſen / vnd jren törichten vnuerſtand offenbaren fur aller welt.
Paulus.
Cornelius.
Sergius.
Durch den glauben Chriſti in Geſetz vnd wercke müſſen wir gerecht werden.
DArumb ſpricht auch Lucas / das ſolche Exempel des glaubens / auch die fromen Jüden (ſo gleubig worden waren) faſt verſtürtzt machten / Vnd die andern vngleubigen Jüden / toll vnd töricht drüber wurden. Welchs doch kein wunder war / weil ſie im Geſetz aufferzogen / vnd desſelbigen von Abraham her gewonet waren / Vnd verdrieſlich ſein muſte / das die Heiden / ſo on Geſetz vnd Gott waren / ſolten jnen gleich ſein in der gnade Gottes.
ABer das vnſer Leute / die wir alle Heiden ſind / ſolchen Artickel ſo leſtern vnd verfolgen / das iſt zehen mal erger / So wir doch hie ſehen / vnd nicht leugnen können / das Gottes gnade vnd Chriſtus erkentnis / auff vnſer Vorfaren komen ſey / on Geſetz vnd verdienſt / ja in grewlichen Abgöttereien vnd laſtern. Aber ſie werden auch eben ſo viel mit jrem leſtern vnd verfolgen dran gewinnen / als die Jüden mit jrem wüeten vnd toben daran gewonnen haben. Denn der zuuor den Jüden ſolchs gedrawet hatte / vnd durch Moſen laſſen ſingen / Ich wil euch erzürnen vber dem / das nicht mein Volck iſt / vnd vber einem vnwiſſenden Volck euch toll machen. Vnd Oſee. ij. Cap. Ich wil mein Volck nennen / das nicht mein volck iſt (Das iſt / ſo on Geſetz vnd Werck lebet) vnd hats jnen gehalten. Eben der ſelbig drewet
ſolchs auch vnſern Leſterern / vnd (wie er ſchon
wol angefangen) wird es jnen gewis lich
halten. Das gleuben ſie aber nicht / bis
ſie es (wie die Jüden) erfaren /
AMEN.
Wie Gottes gnade vnd Chriſti erkenntnis zu vns Heiden komen ſey.
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1) lat.: Sola fides iustificat.
dt.: »Allein der Glaube rechtfertigt [ = macht gerecht].«
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